25 juli 2020

Wandelen door de Veluwezoom

Door nicolevanderlaan

Afgelopen Dinsdag (21-07-2020) zijn mijn man en ik met de trein naar Dieren gegaan, daar zijn we uitgestapt om via de Veluwezoom naar Velp te lopen. (We hebben deze route op de NS site gevonden) En wauw wat een mooie route was dat!

veluwezoom

Het was een flinke wandeling, maar dan zie je ook hele mooie natuur, en wilde dieren! Deze Hooglanders hiernaast op de foto lieten we wel even voor ons uit lopen, maar wat gaaf om te zien met moeder voorop en jonkie die d’r volgt.

Af en toe moest je ook echt nog flink even klimmen over de paden, maar wat omhoog gaat, gaat ook weer naar beneden.

Na heel wat km’s door het bos te hebben gelopen, komen we op een open vlakte met allemaal heide (wat nog niet in bloei is). En via een wandelpad gaan we een stuk naar beneden wat nog behoorlijk stijl is ook.

Af en toe maken we even een kleine stop om wat te drinken en te eten.( We hadden zelf broodjes en drinken meegenomen). Maar niet voor lang want we hadden nog een beste weg te gaan. Ik had mijn Garmin horloge aangezet, die heeft GPS dus dan weten we precies hoeveel km we gelopen hebben.

Ik wist dat de Veluwezoom mooi was, want ik ben er ook al eens doorheen gefietst. (paar jaar geleden, en toen regende het de hele dag) Maar dat je er zo veel verschillende soorten natuur ziet, dat wist ik niet.

Want na het bos en de heide, gaan we een bruggetje over en zien we een hele kudde schapen, die houden het gras lekker kort. Er liep ook nog een verdwaalde geit hier en daar, en later moesten we weer even klimmen om boven op een berg te komen. Daar kon je even bijkomen op een bankje en genieten van het mooie uitzicht.

Daarna kwamen we bij een grote plas uit, wauw dat is toch iets aparts zo ben je in het bos en zo sta je aan het water. Wat is Nederland toch ook mooi.

Die plas liep over op een beekje en die moesten we volgen. Ik moet zeggen, van te voren was ik bang dat de route niet goed zou zijn aangegeven (daar hebben we met de fiets wel eens last van gehad, en dan fiets je alleen maar heen en weer om bordjes te zoeken.) Maar we hadden de beschrijving van de route uitgeprint, en er stonden overal paaltjes met de richting waarop we moesten lopen, die kon je echt niet missen.

Na dit beekje even te hebben gevolgd moesten we 2 trappen omhoog en liepen we het bos uit de bewone wereld weer in. Een paar straatjes door en we waren bij het station van Velp.

Totaal ruim 15km gelopen en echt genoten van alles, de natuur de dieren maar ook van de rust, echt heerlijk en zeker een aanrader om eens naar toe te gaan.

Dit was mijn aller eerste blog op de site, ik hoop dat je het leuk vond. Voor vragen of suggesties laat zeker even een reactie achter.

Een hele fijne dag vandaag,